Bye bye Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Floris en Gerda Op de muur! - WaarBenJij.nu Bye bye Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Floris en Gerda Op de muur! - WaarBenJij.nu

Bye bye Shanghai

Blijf op de hoogte en volg Floris en Gerda

09 Augustus 2012 | China, Shanghai

Hoi,

Voor alle mensen die ongerust zijn geweest vanwege de berichtgeving over een tyfoon die Shanghai heeft geteistert: Wij leven nog! Sterker nog, we zitten al op het vliegveld van Shanghai te wachten op one vlucht naar Moskou die volgens de borden gewoon op tijd (1.40 am) gaat.

Sinds onze laatste update vanuit Hangzhou, zijn we naar Suzhou gegaan. Suzhou is een stadje een half uurtje ten westen van Shanghai, bekend om zijn mooie tuinen en kanalen. Deze hebben we natuurlijk ook bekeken. Verder was Suzhou weinig bijzonders, dus de volle dag die we daar hadden was prima. Floris had ook niet veel langer in het hotel willen blijven, aangezien het smaakloze Chinese ontbijt en de smakkende mensen hem vervelende neigingen bezorgden....

Daarna zijn we in een supersneltrein naar Shanghai gesheest. Om onze vakantie in stijl af te sluiten hadden we hier een luxer hotel geboekt. Grote kamer, bad, lekkere bedden(!) en een superdeluxe ontbijt (voor Chinese begrippen).

Voor mensen die van shoppen houden, is Shanghai een waar paradijs. Je bent de ene shoppingmall nog niet uit, of de schuifdeur naar de andere gaat al weer voor je open. Ook als je liefhebber bent van nieuwe, hoge gebouwen, kan je je hart hier helemaal ophalen. En in oldtown was zelfs nog een stukje authentiek China te ontdekken.

De eerste paar dagen in Shanghai was het prima weer. Wel vonden we dat het wel wat hard waaide, maar aangezien Shanghai een havenstad is, leek ons dat wel aannemelijk. Toen kwam Haikui in het nieuws. Haikui is een gemene tyfoon, de hevigste sinds 2005. Haikui kwam een stukje zuidelijk van Shanghai aan land en het was de vraag in hoeverre wij hier last van zouden krijgen. De hoogste alarmfase (rood) werd afgekondigd en gister heeft het de hele dag hard geregend en gewaaid. Het openbaar vervoer lag plat en alle vluchten werden gecancelled. Wij begonnen 'm dus wel een beetje te knijpen, ook omdat de berichten waren dat de regen 3 dagen zou aanhouden.

Het had wel tot gevolg dat we een verplichte relaxdag hadden en dat was ook wel even fijn! In het hotel was een tafeltennistafel en de boeken moesten nog uit, dus vervelen was er niet bij. Helaas konden we niet (redelijk) internetten in het hotel maar ook daar kunnen wij toch nog een paar dagen zonder!

Toen wij vanochtend de gordijnen van onze suite openden, zag het er al een stuk aangenamer uit. Het was droog en er liepen weer mensen over straat. Wij konden zelfs vandaag nog een museum bezoeken (jaja). Na onze spullen ingepakt te hebben, wat een stuk lastiger was dan de heenreis, hebben we nog even maaltijd met stokjes naar binnen gewerkt en zijn we in de metro gestapt naar het vliegveld.

In Shanghai valt het op dat weer meer mensen een woordje Engels spreken. Dat is toch wel erg fijn, al moet je op blijven letten of je elkaar goed hebt verstaan. Miscommunicatie komt nog steeds voor. Zo werden we gisteravond gebeld door de hoteloperator dat we vandaag voor 6 uur 's avonds uit moesten checken maar toen we dat vanochtend nog maar even navroegen bleek dat toch 12 uur te zijn.

Nu zitten we dus te wachten op het vliegveld en als het goed is komen we ergens rond het middaguur morgen weer aan in Nederland.