Xie Xie - Reisverslag uit Hangzhou, China van Floris en Gerda Op de muur! - WaarBenJij.nu Xie Xie - Reisverslag uit Hangzhou, China van Floris en Gerda Op de muur! - WaarBenJij.nu

Xie Xie

Blijf op de hoogte en volg Floris en Gerda

02 Augustus 2012 | China, Hangzhou

Allereerst Xie Xie, bedankt, voor al jullie reacties op onze verhalen!
Leuk om wat van jullie te lezen hier aan de andere kant van de wereld :-).

Vandaag is alweer onze laatste dag/ochtend in Hangzhou. Over anderhalf uur vertrekken we richting het treinstation om met de trein naar Suzhou, het Venetie van China, te reizen. Daar blijven we 2 nachten om vervolgens door te reizen naar Shanghai. De hotels zijn allemaal geboekt, dus dat is een rustig vooruitzicht.

Maar nu hebben we eerst nog even mooi de tijd om wat over Hangzhou te vertellen:

Toen we hier vanaf de luchthaven met de taxi naar ons hotel werden gebracht, zagen we al dat deze stad heel anders is dan de andere steden die we tot dan toe gezien hebben. Er is hier wel hoogbouw maar veel minder wolkenkrabberhoog en door de kleurtjes en vormen die ze hier gebruiken doet het een beetje fairytail-achtig aan. Het begon dus al erg gezellig.

Ook deze keer hebben we weer een hostel op een erg goede locatie! in een voetgangerszone waar erg leuke straatjes omheen zitten met allerlei winkeltjes en restaurantjes.

Bovendien zitten we niet al te ver van Westlake, een prachtig meer, midden in de stad met parkjes er om heen. Westlake is de bekendste trekpleister van Hangzhou. We zijn er eergister helemaal om heen gelopen. Onderweg kwamen we weer allerlei mooie bouwsels tegen, van huizen tot tempels en pagodes. Ook was er een fonteinshow en dit alles met prachtig mooi weer! Met het been van Gerda gaat het dus al weer een stuk beter anders hadden we deze 5 uur durende wandeltocht niet kunnen maken.

Dan even een opvallend gekkigheidje tussendoor: Het valt ons op dat er opvallend veel mensen, vooral oudere exemplaren, op klaarlichte dag in pyama over straat gaan. Of dat nou is omdat ze zo trots zijn op hun mooie nachtkleding, of omdat ze niet doorhebben dat het eigenlijk een pyama is, dat weten we niet, maar raar is het in onze ogen wel om een oude man in een stipjespyama over straat te zien wandelen.

Hier in de gezellige Hefangstreet hebben we ook wat souvenirtjes gekocht en 's avonds heerlijk op een plein gezeten waar mensen in grote groepen aan het dansen waren, kinderen met allerlei ingenieuze speeltjes speelden en vliegers met lichtjes door de lucht vlogen.
Dit alles in korte broek met een heerlijk temperatuurtje!

Verder hebben we nog het Traditional Chinese Medicin Museum bezocht. Leuk om een inkijkje te krijgen in een apotheek hier en wat over de geschiedenis van de geneeskunde hier te lezen. Helaas ging het vooral over de kruiden en niet over de diagnosemethoden waar de intersse van Gerda natuurlijk meer naar uit gaat!

Gister hebben we voor het eerst niet netjes onze bordjes leeggegeten. In een Chinees restaurant bestel je 3, 4 of 5 gerechtjes, die je vervolgens samen oppeuzelt met je chopsticks. Soms zit er wel eens 1 verkeerde keuze tussen, maar gister waren er twee verkeerde keuzes. De gestoomde eend was wat taai en de chicken zaten allemaal botjes in en was niet echt lekker op smaak. Gelukkig smaakten de rijst (altijd veilig) en de pompoensnackjes wel goed.

We stappen dus zo op de trein. Vanuit Shanghai komt er vast weer een update.

• 02 Augustus 2012 - 08:06

Lieve Floris En Gerda:

Fijn dat je alweer beter kunt lopen, Gerda! Zo kunnen jullie allebei weer volop genieten. Dikke knuffel, Geke

• 02 Augustus 2012 - 22:45

Maarten:

Hey wereldreizigers!

Wat een top verhalen en prachtige foto's! Had laatst ook wat een taaie eend bij kota ratja.Misschien niet helemaal het jaar van de eend. Geniet van alles en take care! Groeten Maarten

• 04 Augustus 2012 - 09:27

Bert:

tjonge wat is het mooi daar en wat een ervaring in het grote china.

• 08 Augustus 2012 - 16:08

Jacob Adema:

Hoi Floris en Gerda,
    Fijn te lezen over al de bezienswaardigheden en verhalen en pyama soorten. Dat valt daar onder de noemer gewone lichte en luchtige kleding. Fijn dat Gerda haar been weer up to walk of fame is.
    Ik terug uit New York, dank voor de felicitaties, na prachtige 10-dagen en twee verjaardagen vieren. We hebben het leuk en goed gehad, en wederom heb ik net als jullie weer veel gezien, lopen, metro, bus, varen, klimmen. Met een frisse blik ook vooral Ground Zerro (ik was er ook 1 jaar na 9/11) en de nieuwe towers, op hoogte. amazing. NYC blijft bijzonder. Genieten jullie nog maar van China, is zo bijzonder 4 weken weg te zijn in een heel andere cultuur en omgeving en leefwijze. Tot hoors, groetjes, Jaocb