Gorge(ous) - Reisverslag uit Wuhan, China van Floris en Gerda Op de muur! - WaarBenJij.nu Gorge(ous) - Reisverslag uit Wuhan, China van Floris en Gerda Op de muur! - WaarBenJij.nu

Gorge(ous)

Blijf op de hoogte en volg Floris en Gerda

24 Juli 2012 | China, Wuhan

Hallo volgelingen,

Wij zitten op het vliegveld van Wuhan te wachten tot onze vlucht over 5 uren vertrekt naar Guilin. Daar worden we opgewacht door een taxi, die ons naar Giggling Tree brengt, een guesthouse gerund door Nederlandse eigenaren.

Wij zijn afgelopen donderdag met de nachttrein vanuit Xi'an naar Chongqing gereisd. Een hele belevenis om te slapen in een trein met stapelbedden van 3 hoog. Op zich hebben we zelfs nog prima geslapen ook. 's Ochtend om 8.00 arriveerden we Chongqing, waar we opgepikt zouden worden door een chauffeur. Er stond helaas niemand op ons te wachten. Gelukkig hadden we het kaartje van ons vorige hostel mee en met de telefoon van een behulpzame Chinees hebben we gebeld met het hostel. Zij hebben meteen de chauffeur gebeld en een half uur later werden we opgehaald.

Wij begrijpen nu waarom Chongqing ook wel een van de drie ovens van China wordt genoemd. In de zon wordt je bijna letterlijk levend gebakken. We hebben hier de dag wat rondgelopen en 's avonds gingen we op de boot.

Voor we op de boot kwamen werden ons een aantal excursies verkocht en we hebben ons ook een upgrade van de kamer laten aansmeren. Dit bleek een goede zet; we kregen de masterbedroom van de boot, met een heus zitgedeelte en een eigen badkamer (wel in gedachten de Chinese standaard houden hoor! Op een westers schip was de kamer onder andere nooooooiit door de hygiene regels gekomen).

De medepassagiers bestonden uit nieuwsgierige en starende Chinezen. Ook bleken er 6 fransen aan boord, verder geen enkele 'witte'. Ons menu was vrij eenzijdig. Ken je de bakjes noodles die je in nederland in de supermarkt kunt krijgen? Nou dat dus drie keer per dag al zijn de bakken hier wel wat groter. Heerlijk 's ochtends om 5.45 beginnen met een lekker ontbijtje, even wat heet water halen op de gang en klaar is kees! Later bleek dat er toch een restaurant aan boord was, maar toen was de reis al bijna afgelopen. Het nadeel van deze Chinese cruise was dan ook het Chinees ;-). Tijdens excursies hebben we heel veel mooie dingen gezien. Toch hebben we van sommige dingen geen idee wat het was! hihi. Gelukkig waren er een paar behulpzame mensen aan boord die een woordje Engels spreken en zo nu en dan kregen we een vertaling.

Wat wel erg opvalt hier in China is dat de mensen erg behulpzaam zijn als je ze iets vraagt. We hebben al een aantal keer de weg gevraagd en de meeste keren liepen de mensen gewoon met je mee om je de weg te wijzen terwijl ze zelf soms de hele andere kant op moesten!

De Yangtze-river cruise heeft ons heel wat mooie plaatjes opgeleverd. De kleine drie gorges (kloven) waren het hoogtepunt van de cruise! we zijn door nauwe kloven gevaren met kleinere bootjes waar je aan weerskanten grote steile rotspartijen zag met begroeiing en hier en daar een huisje. Het water in deze zijrivier was ook een stuk schoner (maar nog steeds vervuild) dan de Yangtze rivier zelf. Deze was bruin en lag vol met afval. Bij steden zag je mensen met kleine bootjes het plastic uit de rivier vissen, daar kunnen ze hier nog iets aan verdienen. Helaas lieten ze de rest van de rommel gewoon liggen.

De eerste avond van de cruise was meteen de meest bijzondere. Nadat een groepje een mooi lied had gezongen, applaudiseerde Gerda. Meteen kwam een man uit het groepje naar ons toe en nodigde ons uit erbij te komen zitten. We kregen direct een pijiu (bier) in handen gedrukt en na een tijdje zongen wij uit volle borst Guus Meeuwis. Ook kregen we allerlei Chinese (lekker)nijen aangeboden. Een paar van deze groep vrienden kon zo mooi hun Engels wat ophalen, maar tot diepgaande gesprekken kwam het ook hier niet. :)

De cruise eindigde in Yichang. We hadden daar van te voren al een hotel geboekt via internet en we werden daar door een aardige taxichauffeur naar toe gereden. Het bleek een vier sterren hotel waar we voor een spotprijsje in zaten. De kamer was super groot! De mooiste tot nu toe. Helaas spraken de mensen van de receptie geen engels en was het onmogelijk om te achterhalen op welk van de 26 verdiepingen de ontbijtzaal was. Daarom dus maar weer noodles als ontbijt omdat onze taxichauffeur al om 7 uur voor de deur stond!

Vandaag zijn we met een hoge snelheidstrein in iets meer dan twee uur 383 kilometer naar Wuchan gereisd en daarna vandaaruit met de bus in een uur naar de luchthaven van Wuhan (40 km). Nu nog even wachten dus en dan op naar Yangshuo.

Tot de volgende keer maar weer.

• 26 Juli 2012 - 08:12

Lieve Beide:

lieve Floris en Gerda, wat een reis maken jullie! geweldig om mee te beleven. Hoe is het om te ervaren dat jezelf ook een bezienswaardigheid bent...... Grtjs Geke x x

• 26 Juli 2012 - 20:44

Nieske Adema:

Hoi lieverds, wat super leuk dat jullie ons zo een beetje meenemen op deze reis ! ik geniet ervan, liefs Nieske