Peking eend - Reisverslag uit Xi'an, China van Floris en Gerda Op de muur! - WaarBenJij.nu Peking eend - Reisverslag uit Xi'an, China van Floris en Gerda Op de muur! - WaarBenJij.nu

Peking eend

Door: FlorisenGerda

Blijf op de hoogte en volg Floris en Gerda

15 Juli 2012 | China, Xi'an

Hallo allemaal,

Hierbij een update vanuit het 'stadje' Xi'an. Met 4.5 miljoen inwoners een relatief kleine plaats te noemen...

Even een paar dagen terug in de tijd. Na het vorige verhaal zijn we de volgende ochtend op excursie gegaan. Samen met een leuke Engels sprekende gids, een chauffeur en 2 Zweden zaten we 's ochtends kwart voor 8 in een busje. Dat we zo vroeg waren bleek ideaal. We waren als eerste bij de Ming Tombs en konden zo mooi doorlopen. Na tussendoor langs Jade factory's, Silk fabrieken en andere zeer leerzame, maar ook commerciele, plekken te zijn vervoerd, kwam het hoogtepunt (ook letterlijk) van de dag: De Chinese Muur. We hadden anderhalf uur om ons hier te vermaken, en die hadden we ook wel nodig. We zijn meteen gaan klimmen en klimmen en klimmen. Na elke hoek dachten we dat we het hoogste punt bereikt hadden, maar telkens was en nog een hoger punt in het zicht. Wel echt fantastische plaatjes geschoten.

Dan even een huishoudelijke mededeling. Facebook en Twitter zijn geblokkeerd in China. Als wij dus niet reageren op tweets of uitnodigingen is dat niet omdat wij jullie niet meer aardig vinden, maar gewoon omdat we dat niet kunnen. :)

Gisteren zijn wij naar het zomerpaleis geweest. Dit was vroeger een leuk optrekje buiten de stad, waar de keizer lekker kon bootjevaren en kon bijkomen van alle drukje in de Forbidden City. Vooral het meer was erg mooi; mensen die aan het waterfietsen waren, mannetjes die muziek aan het spelen waren. Het was hier, zoals bijna overal, erg druk! Er werden voor die dag 10.000 bezoekers verwacht! Zelfs voor zo'n groot park is dat erg veel.

Ook wij trokken hier de aandacht. Op een bepaald moment hadden de Chinezen de smaak te pakken en wilden ze allemaal met Gerda en later ook met Floris op de foto. De Chinezen in Peking en omstreken zijn erg vriendelijke, behulpzame en ook nieuwsgierige mensen. In metro's kijken ze ons constant aan en sommigen proberen een plaatje aan te knopen.

Gisteravond hebben we het bekendste gerecht van China gegeten: Peking Eend. Wij verwachtten een heuse eend voor onze neus te krijgen (zo stond het in de kaart), maar dit kan je natuurlijk niet eten met stokjes. We kregen voorgesneden plakjes eendenvlees, met daarbij een sausje, groentes en een soort kleine pannekoekjes. Een ober legde ons uit hoe dit te eten en toen was het smullen maar.

Je vraagt je misschien wel eens af wat al die Chinezen voor werk hebben. Nou, ze hebben gewoon overal een baan voor, die met meerdere personen wordt uitgevoerd. Bij de KFC achter de balie staan gewoon 10 mensen, die vooral met elkaar kletsen, en op elke straathoek staat iemand de boel aan te vegen, zelfs midden op de snelweg lopen ze rustig met een vegertje te poetsen.

Vanochtend zijn we om 5 uur opgestaan en om 6 uur waren we op het vliegveld. Onze vlucht zou 7.45 vertrekken, maar had wat vertraging. Dit gaf ons mooi de kans om een film te kijken op de prive-schermen in het vliegtuig.

Nu zijn we in een internationaal geprezen youth hostel in Xi'an, Han Tang Hostel. De kamer is schoon en netjes en ook hier zijn de mensen behulpzaam. Morgen bouwen we een rustdag in en daarna gaan we naar het terracottaleger en andere bezienswaardigheden in de buurt.

Alles gaat dus naar wens en we hebben zin in de komende 3.5 week.

groetjes,
Floris en Gerda

• 15 Juli 2012 - 13:01

Jan Postma:

Geweldig, wat een ervaringen. Nog heel veel plezier en hou ons op de hoogte, kunnen wij meegenieten.

• 15 Juli 2012 - 16:10

Bert:

prachtig allemaal zeg.
    kijk uit naar het volgende verslag.

• 15 Juli 2012 - 18:33

P:ake En Beppe Jistr:

De Peking -ein liket us wol wat ta,
    nim mar ien mei of kinne jimme dit no aensens ek?

• 16 Juli 2012 - 05:55

Geke:

lieve floris en gerda, wat een mooie plaatjes !genieten geblazen, ook voor ons.ik hoop dat het zo voorspoedig blijft gaan, grtjs geke xx

• 18 Juli 2012 - 10:36

Jules:

Mooi verhaal, heel veel plezier met deze onvergetelijke reis

• 18 Juli 2012 - 16:52

Wietse:

Een plaatje aanknopen? zijn jullie onze Aziatische medemens aan het bespotten? Alle gekheid op een stokje, leuk jullie verslag te lezen en prachtige plaatjes! Floris in de tuktuk is mn favoriet:-) Veel plezier lieve mensjes! Groeten ut regenachtig Grun...

• 19 Juli 2012 - 04:50

Floris En Gerda Op De Muur!:

Haha, goed gezien Wietse! Al was het niet zo bedoeld. We hebben blijkbaar al de Chinese manier van westers schrijven over genomen want in veel Engelse teksten hier wordt de r gewoon overgeslagen. :-)